Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Hoe zou jij de verkeersveiligheid in de dorpskernen aanpakken en/ of verhogen? 

Het gemeentebestuur van Lennik heeft de ambitie om de verkeersveiligheid in de dorpskernen te verhogen. Dorpskernen zullen in de toekomst een belangrijke rol spelen omdat er buiten de dorpskern nog weinig ruimte is om woningen, bedrijventerreinen en ontspanningslocaties te voorzien. Hierdoor zal kernversterking en verdichting het credo worden de volgende jaren, hetgeen een aantal uitdagingen zal creëren op vlak van mobiliteit en de verkeersveiligheid van onze dorpskernen. 

7
3
Geef je idee

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Heraanleg fietspad Gustaaf Vandersteenstraat
Het fietspad langs de Gustaaf Vandersteenstraat is in slechte staat, zo slecht dat we er al meerdere keren onze banden op stuk gereden hebben. Om de fiets te sparen rijden we vaak op straat, wat onveilig is, zeker omdat deze straat als halve snelweg gebruikt wordt.
Ellen P.
0 0
Log in om te stemmen
Masiusplein
Het Masiusplein aanpassen zodat zwakke weggebruikers en gemotoriseerde voertuigen elkaar niet drie keer kruisen.
Sofie H.
0 0
Log in om te stemmen
Fietssuggestiestroken Kasteelstraat Gaasbeek
Als je langs de steile helling vanaf de kasteelparking richting dorpsplein Gaasbeek naar beneden fietst, heb je twee onveilige opties: het trottoir op en opletten voor tegenliggers, of onbeschermd de baan aan de rechterzijde volgen. In de andere richting moet je een drempel over om op het trottoir te geraken. Mijn suggestie is om de mobiliteit hier op verschillende manieren aan te passen: rode fietssuggestiestroken aan weerszijden van de Kasteelstraat vanaf de Onderstraat tot aan de kasteelparking; het trottoir voorbehouden voor voetgangers; eventueel de zone dertig starten vanaf de (drukke) Krijmerie van Gaasbeek; en misschien de fietssuggestiestroken laten aansluiten op de Onderstraat via een oversteekplaats, aangezien de Onderstraat voor fietsers veiliger is dan de Donkerstraat. Als alternatief kan het bestaande trottoir verruimd worden door de haag langs de weide zuidwaarts te verschuiven, en hier een gescheiden fietspad in twee richtingen te voorzien.
Stijn V.
0 0
Log in om te stemmen
Fietsstraten?
Er wordt snel gereden, ook in de kleinere straten. Wanneer ik ga lopen kom ik (te) vaak in een onveilige situatie terecht. Voor automobilisten lijkt het een veilige situatie maar als loper/voetganger/fietser voelt dat niet zo aan. Misschien kunnen er verkeersborden wijzen op de snelheidsbeperking, op aandacht voor de zwakke weggebruiker of er kunnen fietsstraten aangelegd worden?
Ellen V.
0 0
Log in om te stemmen
Doorgaand verkeer uit de dorpskern houden
Een omleiding rond het centrum van St-Kintens en St-Martens zou de leefbaarheid enorm verhogen. Bovendien zou de omgeveing van de scholen in St-Kwintens ook een stuk veiliger worden. Belangrijke voorwaarde is wel dat er aan deze ringweg geen nieuwe verkaveingen komen. Deze weg is uitsluitend voor het doorgaand verkeer bedoeld (anders komen er daar in een verdere toekomst ook weer "vanzelf" snelheidsbeperkingen). De bijgevoegde schets is slechts een zeer ruwe indicatie (moet zeker nog verder uitgewerkt worden).
André K.
0 3
Log in om te stemmen
Frans van der steenstraat
Bomen langs de weg vanaf nr 200 ong. Op snelheidsvertragend effect te krijgen. Vanaf nr 200 halen auto's hier elkaar regelmatig in. Snelheid is hier 50km/uur. Gemeente neemt pas actie nadat er elke keer geklaagd is geweest. Wat proactiever hiermee omgaan zou leuk zijn
Katrien W.
0 0
Log in om te stemmen
Putten in de weg

Is het mogelijk om putten in het wegdek op te vullen? Nu ontstaat er een gevaarlijke situatie voor fietsers in de Lindeveldweg.

Via ideeënbus Agnes V.
0 0
Log in om te stemmen